Mina besökare
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag: r
Online nu:

torsdag 12 november 2009

Många tack

Just när man tycker att allt är botten, så vänder Gud det uppåt igen! Fick jobb imorgon, fast det krockade med övningen inför söndag (jepp, jag ska lira piano på gudstjänsten i Hovslätt pingst, första gången på flera år som jag spelar på gudstjänst), fast tack och lov så gick det att flytta på den. Så jag ska jobba imorgon. Skönt, efter att bara ha gått hemma och dratt sedan i söndags.

Bra grej 2: jag skriver nu vid macen! Ja, den funkar! Och på köpet lärde jag mig hur man använder Time Machine. Time Machine är en fiffig grej som Apple kom på när de gjorde OS X 10.5, alltså "Leopard" (det är ett operativsystem alltså...som Windows 95 t.ex. :D).

När man ansluter en extern hårddisk för första gången, så frågar datorn om man vill använda den i Time Machine. Om man ansluter en tom hårddisk och klickar på "ja", så dedikeras hårddisken (man kan inte använda den till något annat, eller till någon annan dator). Detta kanske låter som en nackdel, men det som händer från att man tryckt på "ja" är att när man har både datorn och den hårddisken igång så säkerhetskopieras HELA datorn med jämna mellanrum. Tror det är en gång i timmen, eller i halvtimmen. Kan mans säkert ställa in.

Jallafall så innebär det att man när som helst kan återställa datorn så att den blir exakt som den var för...ja så länge sen som du vill sedan du började kopiera. En automatisk backup, med andra ord. När nu inte min dator kunde hitta internet, så testade jag att återställa den till innan jag installerade mitt virusprogram, eftersom det var när jag installerade det som allt började krångla. Och vips, så funkar allt! Datorn har alltså rest 43 dagar bakåt i tiden...typ. Virtuellt.

Nu kanske någon svettas lite och tänker "Käre vän, du sparade väl...". Jaa, jag sparade allt som jag gjort sedan det datum jag valde att återskapa datorn ifrån. Den frågan man bör ställa sig är ju om jag ska försöka installera mitt virusprogram igen...jag har ju trots allt slängt ut fyrahundra på det!

Imorgon, kanske. Ikväll ska jag njuta av att allt funkar igen!
So long

Inga kommentarer: