Mina besökare
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag: r
Online nu:

onsdag 26 augusti 2009

Övaövaöva

Jodå, det tar inte slut. Övat hela dagen. Däremot tar jag slut då och då. Då måste jag göra något annat för att få upp motivationen igen. Till exempel läste jag ifatt mig på några kompisars bloggar som jag inte följt på länge. Det var riktigt skoj. Roligast var Louise blogg, så om du läser detta: fortsätt blogga! Frågan är ju om man själv ska fortsätta... Att döma av meddelandet till Louise nyss så har jag ju lite tro kvar att det fyller någon funktion...skulle fortfarande va skoj att få ett livstecken från någon läsare...

Det ska bli kul att hjälpa Lina och Johan på deras stora dag med att spela. Men det här är nog sista gången jag spelar covers alltså... Jag avskyr verkligen känslan av att redan innan man börjar vara dömd att göra ett dåligt resultat. Okej, jag vet att ni tänker "Dåligt? Det blir säkert helt okej, man måste inte spela exakt som originalet." Jo, jag vet. Men det är så surt att stå på scen och ha den där coverband-stämpeln, som säger precis det; "Jamen det låter ju aldrig som originalet". Men om jag vill höra en av mina favoritlåtar så vill jag ju höra de där goa fillsen i trummorna, gitarrerna som låter så grymt kompakta och goa, de där tajta stämmorna eller den fina stråkensemblen. En halvtaskig version ger ju inte mig någon njutning, bara viss igenkänningsfaktor.

Tror jag inte alls på att spela andras låtar då? Jodå, för det finns faktiskt låtar och genrer som går alldeles utmärkt att spela när man är coverband. Det gäller bara att hitta dem. Det är låtar vars styrka inte sitter i produktion eller sound, utan där man använt "vanliga", oprocessade instrument och lyckats med konststycket att komponera något som är enkelt OCH genialiskt. Det är ju det svåraste inom komposition egentligen, att skapa något nytt och bra av så enkla byggstenar som möjligt. Tyvärr är det långt ifrån alla låtar jag ska spela på lördag som är såna här. Alltså krävs tankeverksamhet och omarrangering, något man bör göra tillsammans. Alltså svårt att förbereda hemma, själv, innan repet. Så...jag är väl snart färdig antar jag, även om jag inte spelat igenom alla låtar ens.

Lönen kom idag. Nu kommer det svåra: att hålla sig ifrån att köpa t-shirts och cd-skivor (som jag gått och vart sugen på länge) och istället spara till bil, som jag egentligen inte vill ha men verkligen behöver.

1 kommentar:

louise sa...

hej jonnyboy! du ska få ett livstecken från mig. trots allt måste jag tyvärr meddela att jag inte läser din blogg så ofta, enbart beroende på att jag inte fattar några av musiktermerna vilket gör alltihopa ganska obegripligt =) hoppas allt är bra med dig! kram louise